A CRM-ek, vagyis az ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerek ma már nélkülözhetetlen eszközei a vállalkozások hatékony működésének. De vajon mi is pontosan a különbség köztük és az ERP-k között? Cikkünkben bevezetünk a CRM rendszerek rejtelmeibe és legnagyobb előnyeibe – hogy lásd, hogyan tehetnéd általa hatékonyabbá cégedet!
Egy kis fogalomtisztázás
A céges célkitűzések eléréséhez tisztázott keretekre, átlátható folyamatokra és ügyfélkapcsolat-kezelésre is szükség van. Egy CRM (Customer Relationship Management) rendszer főként az ügyfélkapcsolatok kezelését támogatja. Többek között a velük való, gördülékenyebb kommunikációt, a lead menedzsmentet, a kampányok vagy épp a kimutatások kezelését.
Az ERP (Enterprise Resource Planning) pedig egy vállalatirányítási rendszer. Egy ilyen szoftver elsősorban a vállalat belső erőforrásainak optimalizálására szolgál (pl. a készletek nyilvántartására). A projektek hatékonyabb kezeléséhez integrálhatóak egy-egy ilyen programmal a CRM-ek is, viszont nem ez a fő funkciójuk.
Miért érdemes beruházni egy CRM-rendszerbe?
Elsősorban azért, mert idáig nem tapasztalt mértékben növelheti az ügyfélhűséget, és klienseid elégedettségét. Eddig sok gondot okozott a vevőkkel való, akadozó kommunikáció? Vagy épp az értékesítési folyamat az, ami lehetne hatékonyabb? Egy olyan rendszerrel, amely lehetővé teszi az ügyfelek adatainak egységes kezelését, a pontos és időben történő kommunikációban szinte garantált. Ahogy az alábbiak is:
- Javuló ügyfélkezelés: a szorosabb kapcsolattartás mellett a CRM rendszerek segítségével könnyen nyomon követhető minden, a kliensekhez köthető tevékenység. Így fejleszthettek a kiszolgálásukon, és növelhetitek elégedettségüket is.
- Értékesítés a maximumon: egy ilyen program révén átláthatóbbá válnak az értékesítési folyamatok, a potenciális vevők további elérési lehetőségei is. Ez segítheti a sales csapatodat a hatékonyabb értékesítési stratégiák kialakításában, valamint a bevételetek növelésében is.
- Hatékonyabb, célzottabb marketing: egy CRM szoftver segítségével könnyebben tervezhetők és végrehajthatók a marketingkampányok. Az ok egyszerű: a rendszerben minden, az ügyfelekkel kapcsolatos információt és viselkedési adatot eltárolhattok. Így sokkal pontosabb, személyre szabottabb ajánlatokkal tudjátok majd megtalálni őket.
- A termelékenység optimalizálása: az automatizmusokból és a rendszerezett adattárolásból munkavállalóid is profitálhatnak. A HR-esek, a beszerzési osztály és a pénzügyesek mindennapjai is sokkal könnyebbé válhatnak, ha a fizetési felszólításokkal, a szerződéskötésekhez megfelelő dokumentumok vagy adatok keresgélésével nem nekik kell foglalkozniuk. Emellett, ha eddig nem értetted, miért hullámzik az értékesítésed vagy éppen munkatársaid teljesítménye, a lekérhető riportokkal, statisztikákkal minden kérdésedre választ kaphatsz.
- Adatvezérelt döntések: egy CRM segítségével sokkal könnyebben hozhattok alapos, minden oldalról informált döntéseket a menedzsmenteddel. Pontosan látni fogjátok, mi az ügyfelek igénye, és milyen út lenne a leghatékonyabb azok legmagasabb szintű kiszolgálásához. A rendszerrel lehetővé váló közösségimédia-menedzsment, a kampánymenedzsment, a különböző jelentések, elemzések és kimutatások mind ezt segítik elő.
- Egyénektől független működés: volt már gondotok abból, hogy valaki váratlanul lebetegedett, felmondott, vagy éppen hosszabb időre szabadságra ment? Ha igen, akkor biztosan minden érintett munkavállalód emlékszik a hirtelen megnövekedett munkamennyiségre…és nem feltétlenül pozitívan. Az ügyfelektől is lehet, kaptál néhány keresetlen szót a késések miatt – ám egy ügyfélkapcsolat-kezelő rendszer minderre is megoldást jelenthet. Soha többet nem áll vagy lassul le általa az egyes részlegeitek működése.
Milyen terheket vesz le a válladról egy ügyfélkapcsolat-kezelő rendszer?
Ahogy mindebből láthattad, egy jól működő CRM-szoftver képes automatizálni számos olyan feladatot, ami egyébként sok időtöket venné igénybe. Azzal, hogy nem kell foglalkoznotok például a leadek kezelésével, az adatok manuális elemzésével, és a csapattagok feladatait is egy helyen összegyűjthetitek, marad rengeteg időtök és energiátok arra, ami igazán fontos. Azaz a vállalatotok üzleti folyamatainak fejlesztésére, a hatékonyságotok javítására.
Ha tehát okosan kitűzött célok mentén használjátok, egy ügyfélkezelő program nem csupán „eggyel több” technológiai eszközt jelent majd cégetek számára. Hanem az ügyfelekkel való jobb kapcsolat, és ezáltal hűségük kulcsát is. Egy jól szervezett, eredményesen működő, a kérésekre és kérdésekre gyorsan reagáló vállalattal öröm mindenkinek az együttműködés. Nem is beszélve arról, hogy nemigen van olyan dolgozó, aki ne szeretné az átlátható feladatokat és felelősségi köröket, és a velük járó gyorsabb munkavégzést. Így ha szeretnél valóban a cégvezetésre koncentrálni, és nem szeretnéd mikromenedzseléssel tölteni az idődet, hogy minden rendben menjen, érdemes komolyan fontolóra venned egy ilyen szoftver bevezetését a vállalkozásodban.