Az ingatlanpiac és a koronavírus esete
A koronavírus sok területét felborította az életünknek és nagyban befolyásolta a gazdaságot. A mindennapok lelassulásával, egyszerűsödésével kevesebb fogyasztás és óvatosabb kiadási tervek lettek jellemzőek. Bár a vírus még mindig jelen van, a mindennapok rendeződni látszódnak, ahogy hol gyorsabb, hol lassabb ütemben rendezkednek vissza a különböző szektorok a megszokott, régi kerékvágásba. A hirtelen gazdasági változás alól az építőipar és ingatlanfejlesztés területe sem volt kivétel. Összegezzük hát, milyen tanulságokat tudunk levonni, és a jelenlegi Google keresési átlagok milyen reményt adhatnak az elkövetkezendő hónapokra.
Az ingatlanpiac és a járványhelyzet hatása
Az építőipar meglehetősen ki van téve a járványhelyzetnek, hiszen a projektek leállása, csúszása pénzügyi veszteséggel járhat. 2020 első felében 488 milliárd Ft értékben kezdődtek meg kivitelezések, ami jelentős növekedést jelent az egy évvel korábbi, 2019-es adatokhoz képest – azonban a projektek előre tervezett befejezését meglehetősen hátráltatta a márciusban beköszönő kijárási tilalom. A helyzetnek persze naposabb oldala is van: az építőipari változások akár azt is jelenthetik, hogy kisebb építési költségekkel jár egy-egy projekt kivitelezése. Sőt, más projektek leállása miatt a szabadon maradt munkaerőt könnyebben lehet alkalmazni.
Az idei ingatlanfejlesztési projektek ugyan fellendültek a tavalyi évhez képest, az építendő lakások száma azonban közel 32%-al csökkent a tavaszi hónapokban. Ez azonban rendeződni látszódik, hiszen júniusban már a 2019 júniusához hasonló számú építési engedélyt kérvényeztek – ez nem mást jelent, mint hogy majdnem kétszer több lakásépítést kezdeményeztek, mint márciusban vagy májusban.
Az üzletkötések ugyan egy kis időre befagytak a kijárási tilalom alatt, főként a fizikai kontaktus elkerülésének érdekében. A véget nem érő, közösségileg kivitelezett önkéntes karantén után azonban úgy látszik, az emberek kevésbé félnek: a megfelelő óvintézkedéseket betartva a személyes találkozók, lakásbemutatók és üzletkötések akadálymentesen folytatódhatnak.
Ezek a változások érdekességképpen nem csak a lakóingatlanokra érvényesek. Az ingatlanpiac szerves részei – az irodák kiadása, eladása is lelassulhat, sőt, akár gyökeresen megváltozhat a következő években, hiszen a Home-Office rendszere sok esetben beválni látszik. Az alkalmazóknak nyereségesebb, az alkalmazottaknak akár kényelmesebb is lehet.
A koronavírus második hullámáról való találgatások talán visszatarthatják a vásárlóközönséget, azonban ezt nehéz egyelőre megjósolni. Nézzük hát, milyen Google keresési eredményeket produkáltak a felhasználók ingatlanvásárlásra vonatkozóan az elmúlt időszakban.
Jöjjenek hát a statisztikák az ingatlanpiac helyzetéről
Az “eladó ház” kulcsszóra 20%-al többet kerestek rá, mint korábban. A lakásvásárlás utáni keresés korábbi, azaz év eleji növekvő tendenciája azonban a kijárási szigorítások után sem tért vissza.
Az új építésű eladó ingatlanokra való keresés stabilizálódott a március körüli tendenciához képest. A keresési mutatók pozitívan görbülnek, főleg az új építésű házvásárlás tekintetében.
Amint láthatjuk, az eladó házak keresési számlálója messze leelőzi a további kulcsszavak eredményeit. Ennyi otthonlét után talán mindannyian szívesebben töltenénk napjainkat a saját kertünkben heverészve, mint a négy fal között – ezt pedig a keresési adatok is bizonyítják. Érdemes kiemelni az otthon kényelmére fókuszáló adottságokat, hiszen a medence és pálmafák nyújtotta relaxálásért most csak a képernyőn keresztül tudunk áhítozi.
Mi a helyzet a kiadó ingatlanokkal?
A kiadó lakások tekintetében a járványhelyzet szinte azonnal hatással volt a piacra, ez főként a tulajdonosok és a bérlők közötti megállapodásra vonatkozó engedményeken mutatkozott meg. Sokan kevesebb albérleti díjat kértek az utóbbi hónapokban, vagy a fizetési határidőket későbbre csúsztatták. Ennek nyomós oka, hogy a bérlők anyagi helyzete sok esetben kérdésessé vált. Érdekes azonban, hogy a bérlők többsége még mindig hosszútávra, legalább egy évre tervez lakást bérelni. Az albérletek kínálata megugrott, ugyanakkor az albérleti árak stabilizálódtak. Ezt részben az AirBnb lakástulajok albérleti piacra való áttérése okozta, hiszen a turistaforgalom csökkenésével az erre berendezkedett ingatlanok nyeresége elenyészővé vált. Az eredetileg korábban AirBnb-ként szolgáló, főként belvárosi lakások most hosszú távra kiadóvá váltak kedvezőbb áron.
A keresési kulcsszavak mutatói még mindig nem tértek vissza abba a helyzetbe, ahol a szigorítások előtt voltak – tehát jelenleg kevesebb felhasználó keres online albérletet, mint az év elején.
A kiadó házakat azonban lassan de biztosan egyre többen keresik a Google keresőmotorjában.
A Google előrejelzése szerint pedig augusztusban többen fognak specifikusan AirBnb után kutatni Budapesten, mint bármilyen jellegű szállás után. 2020 bebizonyította, hogy utazni itthon is érdemes. Hazánk számos látnivalót rejteget, az országok közötti utazás enyhítése után pedig valószínűleg nagyobb turistaforgalomra is számíthatunk.
A Webpro Agency ingatlanfejlesztési vállalkozásának számos szolgáltatást kínál a sikeres üzletkötés érdekében. Nézze meg ingatlanprojektek részére fejlesztett arculattervezési ajánlatunkat, valamint marketingalaprajz tervezésben, weboldal készítésben, Google Ads kampányokban és Ingatlan.com hirdetéskezelésben is az élen járunk.